Kek karot taburan walnut






Assalamualaikum.



Alhamdulillah minggu ini telah membuat 3 biji kek tenpahan. 2 biji kek coklat pisang dan sebiji kek karot. Kek karot ini ditempah oleh rakan Angah, Onna untuk hari lahir ibunya. Resipi kek karot ini memang istimewa. Kebanyakan resipi hanya letak karot saja tetapi kek karot yang saya buat ini ditambah nanas, walnut, dan kismis. Keluar saja kek ini dari oven, baunya saja dah terasa sedap dan menaikkan selera. Kek ini digemari ramai terutama golongan dewasa yang tidak berapa suka kek-kek coklat dan kek yang berkrim. Rasanya memang klasik ditambah lagi toppingnya cream cheese, butter dan perahan jus lemon. Jus lemonlah yang menjadikan toppingnya sungguh lazat.



Semasa mengadun kek ini, hati saya sebenarnya tersentuh sedih kerana kek ini mengingatkan saya pada Allahyarhamah adik saya, Ani. Kek ini ditempah olehnya untuk hari lahir anaknya, Wani. Wani memotong kek ini di wad, dua hari sebelum ibunya pergi meninggalkan kami semua. Masih saya ingat lagi, dia duduk di katil melihat wani memotong kek tetapi saya lihat pandangannya itu seolah-olah kosong. Mak menyuruh suaminya menyuapkan sedikit supaya dia dapat menjamahnya tetapi dia hanya menggelengkan kepala saja. Sungguh menyayatkan hati semasa melihat keadaannya pada masa itu. Al-fatihah untuknya semoga rohnya aman di alam sana.



Untuk minggu depan nampaknya belum menerima apa-apa tempahan lagi. Jika tiada tempahan, saya akan cuba membuat satu lagi kek ala-ala secret recipe iaitu chocolate indulgence cake. Sudah dua kali mencuba sebenarnya. Kali pertama tidak menjadi. Kali kedua ok sikit. Rasa dah ada cuma keknya kurang kemas. Saya bawa ke sekolah semasa aktiviti KEGUSTA dan mereka kata memang sangat sedap. Memang susah nak buat kek ini. Patutlah harganya RM80.00 di secret recipe. Kos bahannya memang tinggi dan membuatnya pun rumit. Tetapi memang berbaloilah kalau kita berjaya membuatnya sendiri. InsyaAllah saya akan terus mencubanya. Selalunya 3 -4 kali saya mencuba sesuatu kek, barulah menjadi. Pesanan sifu saya Ija, jangan mudah berputus asa. InsyaAllah, usaha tangga kejayaan.












0 comments:

tentang blog

Menerima Tempahan untuk Kek Kukus Buahan-buahan

tentang saya

diet pills