Majlis hari lahir anak tunggalku





Alhamdulillah....tahun ini masih berpeluang meraikan hari lahir anak kesayanganku yang genap 8 tahun pada 4 April yang lepas. Oleh sebab tahun ini 4 April jatuh pada hari persekolahan, jadi majlis meraikannya dibuat pada malam tadi di rumah. Sudah beberapa tahun tidak meraikannya di rumah sendiri. Selalunya disambut di rumah neneknya. Maklumlah cucu kesayangannya yang dijaga sejak dilahirkan lagi. Tambahan lagi cucu pertamanya. Istimewanya tahun ini, kek hari lahirnya tidak lagi dibeli di kedai. Kalau di kedai, keknya biasa-biasa saja. Biasanya kek span coklat atau nak sedap sedikit kek mocha. Sejak kes kopi di Kluang, saya agak was-was hendak membeli kek di kedai. Tambahan lagi mendapat maklumat memang ada wain khas dibuat untuk bahan kek.


Pada tahun ini, kek hari lahir anak, saya buat dan hias sendiri. Kek tingkat atas dan bawah merupakan kek coklat lembap. Biasanya orang membuat kek span saja tetapi oleh sebab saya tidak berapa suka kek span, jadi saya tidak berapa suka membuatnya. Kek coklat lembap lebih digemari ramai. Itu pun saya sudah ubah sikit resipinya. Kalau ikut resipi asal, keknya agak manis tetapi saya kurangkan kuantiti gulanya. Serbuk coklatnya pula saya guna van houten. Jadi bertambahlah lagi rasa coklatnya dan memang betul-betul lembap....Memang kowlah....Adik bongsu yang belum pernah makan kek coklat kakaknya ini memuji keknya sangat sedap. Malahan dia lebih suka kek coklat daripada kek coklat pisang yang juga ada dihidangkan pada malam tadi.


Terima kasih kepada adik-adik kesayanganku yang sentiasa memberi sokongan pada kakak sulungnya. Ketika menaip patah-patah perkataan ini, air mata mengalir mengingatkan Allahyarhamah adikku Ani yang pergi lebih dahulu. Dia juga memberikan sokongan yang kuat selain Angah. Alfatihah untuknya....semoga dia aman di sana.


Terima kasih juga kepada semua tetamu yang hadir. InsyaAllah....jika ada rezeki dan dipanjangkan umur kita akan meraikannya lagi pada tahun hadapan.

0 comments:

tentang blog

Menerima Tempahan untuk Kek Kukus Buahan-buahan

tentang saya

diet pills