Kek Coklat Pisang




Assalamualaikum. Alhamdulillah minggu ini saja membuat 3 biji kek coklat pisang. Kek ini memang digemari ramai kerana keknya ala2 secret recipe. Memang sedap dan dijamin halal. Membeli kek-kek seperti ini memang kena berhati-hati kerana antara bahan yang digunakan ialah gelatin dan whipping cream yang perlu diberikan perhatian. Jika kita membuatnya sendiri sudah pasti kita akan memastikan gelatin yang digunakan adalah halal dan pada bekas berisi gelatin mesti ada logo halal. Begitu juga whipping cream kerana ada jenis whipping cream yang tiada logo halal pada kotaknya membuatkan kita berasa was-was. Selain melihat tarikh luput, saya juga akan melihat sama ada pada kotak whipping cream itu ada logo halal atau tidak. Biasanya saya tidak membeli whipping cream yang dijual di pasaraya kerana saya dapati tiada logo halal pada kotak tersebut menjadikan saya was-was. Untuk gelatin saya beli jenana Nona dan whipping cream di kedai Kim Wah kerana saya pasti pada kotak whipping cream itu ada logo halal. Sebagai muslim kita perlu prihatin pada apa-apa yang kita beli dan makan apatah lagi saya membuat kek untuk dijual. Jika tidak penjual yang akan menanggung dosanya...nauzubillahminzalik....


Selepas ini ada lagi kek-kek tempahan yang akan dibuat. Hari ini dan esok akan menyiapkan kek hari lahir anak yang akan disambut bersama keluarga dan rakan-rakan anak. Minggu depan Nomie menempah kek coklat pisang tetapi oleh sebab ibunya tidak boleh makan pisang, jadi saya akan gantikan dengan biskut oreo. Minggu berikutnya tempahan daripada rakan sekerja kek coklat pisang juga untuk hari lahir anak dan suaminya. Alhamdulillah sentiasa ada tempahan. Mudah-mudahan Allah murahkan lagi rezeki kami sekeluarga...Amin.

0 comments:

tentang blog

Menerima Tempahan untuk Kek Kukus Buahan-buahan

tentang saya

diet pills