Kek Coklat Hantaran


Assalamualaikum. Projek kek hari ini ialah kek coklat pisang yang ditempah oleh rakan sekerja. Alhamdulillah ramai yang menggemari kek ala-ala secret recipe. Di secret recipe harganya RM 65.00 dan saya menjualnya dengan harga RM 60.00. Tidak jauh beza tetapi bahan mentah yang saya guna memang berkualiti dan harganya pun mahal. Serbuk coklat yang saya guna ialah van houten. Coklat masakan untuk topping saya guna van houten juga atau vochelle. Whipping cream UHT, saya guna jenama Pauls. Hanya jenama ini saja yang ada logo halal. Penjual ada juga mengesyorkan saya jenama lain yang lebih murah. 1 liter harganya baru RM11.00 berbanding jenama Pauls 250 ml saja sudah RM 7.00. Memang jauh bezanya dan penjual itu kata kalau jual kek lebih jimat beli yang 1 liter. Tetapi saya tidak membelinya kerana tiada logo halal. Penjual itu kata lagi ramai orang melayu membelinya kerana lebih jimat dan menguntungkan. Saya kata biarlah tak untung banyak asalkan saya yakin bahan yang saya guna adalah halal walaupun harganya agak mahal. Saya tak sanggup menjual kek yang hendak dimakan jika bahan-bahannya kita berasa was-was. Saya memang prihatin apabila membeli barang-barang makanan.


Kek di atas ialah kek coklat lembap. Orang yang menempahnya hendak membuat hantaran pertunangan. Oleh sebab itu, saya terfikir untuk menghias kek ini dengan biskut coklat dan bar coklat crispy. Coklat tanda cinta sejati antara teruna dan dara...hehehe...romantiknya...

Inilah kali pertama membuat kek hantaran. Keknya tiada masalah nak buat tapi pening juga memikirkan macam mana nak hias kek. Akhirnya inilah hasilnya. Jika berminat hubungilah saya ya....

0 comments:

tentang blog

Menerima Tempahan untuk Kek Kukus Buahan-buahan

tentang saya

diet pills