Kek untuk kesihatan


Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia...

Kek menjadi kegemaran banyak orang kerana keenakannya yang tak terkata . Tetapi kebanyakan kek mengandungi kolestrol yang tinggi terutama cheese cake. Bagi orang yang mengidap tekanan darah tinggi, awas ya...cheese merupakan makanan yang pertama mesti dijauhi kerana kandungan kolestrolnya yang teramatlah tingginya...makan tak sampai sepotong tapi lepas tu mulalah kepala sakit. Paras kolestrol tidak boleh melebihi 5.2 tapi paras kolestrol saya pada bulan lepas 6.6! Doktor menasihati saya mengambil ubat kolestrol dan bersenam. Mula makan ubat tapi selalu terlupa makan. Rakan sekerja menasihati saya berjoging. Demi kesihatan, saya mula mengambil produk kesihatan Eskayvie iaitu Radienze dan Reverse.  Sejak mengambil produk ini, gula dalam darah  saya hanya 4.4 berbanding 5.6 dulu. Ubat darah tinggi pula tidak perlu setiap hari saya ambil. Cuma kolestrol degil dan jahat ni memang susah betul nak turun. Jadi saya pun dah mula bersenam, berjoging atau paling tidak berjalan kaki ke rumah emak yang mengambil masa setengah jam. Kita perlu mengamalkan gaya hidup sihat!



Tofu cake atau kek kacang soya merupakan kek yang sangat baik bagi penggemar kek yang mahu menjaga kesihatan. Kek ini tidak menggunakan kuning telur dan mentega. Rendah kalori tetapi sangat sedap apatah lagi fillingnya blueberry. Sumber resipinya dari buku Alex Goh Baking Craft Series 1010.

Tofu Cake
Bahan-bahan :
(A)  Susu kacang soya  90 gm
       Garam 1/8 sudu teh
       Minyak   100 gm (saya guna minyak jagung)
       Putih telur  1 biji

(B)  Tepung jagung   30 gm
       Tepung superfine   120 gm

(C)  Putih telur   7 biji
       Gula kastor   130 gm
       Cream of tartar  1/2 sudu teh

Filling :
Blueberry filling (yang berbiji)

Topping :
Non-diary whipping ream

Cara membuat:
1.  Satukan bahan-bahan (A) dan kacau dengan whisk tangan 
     hingga sebati. Masukkan bahan (B) dan gaul hingga sebati.
2.  Pukul putih telur dalam (C) dengan wire whisk pada kelajuan
     tinggi hingga berbuih. Kemudian, masukkan gula dan cream of
     tartar dan pukul lagi hingga bertanduk (soft peaks).
3.  Ambil 1/3 meringue dan masukkan ke dalam adunan di atas,
     kaup balik dengan spatula plastik. Buat sampai habis meringue
     dimasukkan ke dalam adunan.
4.  Masukkan ke dalam loyang saiz 8 inci dan bakar selama 40 minit
     dengan suhu 170 darjah celcius.
5.  Potong kek kepada tiga bahagian. Lapiskan kek dengan 
     blueberry filling.
6.  Hiaslah kek dengan fresh cream dan blueberry filling.

p/s  :  Jangan terlebih pukul putih telur, cukup soft peaks saja untuk
          mengelakkan kek mendap.

Selamat mencuba....

0 comments:

tentang blog

Menerima Tempahan untuk Kek Kukus Buahan-buahan

tentang saya

diet pills