Durian Crepe


Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia...
Semoga hari ini kita lebih sihat. Makanlah makanan yang berkhasiat, banyak minum air dan buatlah senaman. Jika anda sudah masuk dalam peringkat umur 40-an seperti saya, ambillah produk kesihatan. Banyak produk kesihatan yang ada di pasaran tetapi saya lebih percaya kepada produk Eskayvie kerana saya tahu siapa pengasasnya. Antara produknya ialah Radianze dan Reverse yang sudah pun saya ambil sejak 6 bulan lalu. Memang banyak perubahan pada diri saya. Kesihatan saya semakin baik, lebih cergas dan kulit saya semakin lembap. 


                      Sebelum mengambil produk Eskayvie


                   
                    Selepas 6 bulan mengambil produk Eskayvie

Saya memanglah bukanlah dalam kategori cantik....tapi kalau kulit kita warnanya tak sekata, kita akan nampak lebih tua daripada usia walaupun saya ni dah 40-an...hehe... Tetapi yang lebih penting bagi saya, biarlah tak cantik asalkan saya sihat dan Allah memanjangkan usia saya untuk saya beramal ibadah dan melihat anak saya membesar dan jika dipanjangkan usia dapat melihat cucu...amin.

Kini saya mengambil Reduze pula untuk mengurangkan sedikit berat badan dan yang penting mengurangkan paras kolestrol saya yang agak tinggi. InsyaAllah, dengan bersenam setiap hari di samping produk kesihatan yang baik  diharap kesihatan saya semakin baik. Satu lagi yang perlu saya jaga ialah pemakanan. Kini saya memang langsung tidak boleh makan daging. Jika saya makan juga, mulalah kepala saya pening 2 - 3 hari. Satu lagi durian yang ditambah dengan bahan-bahan lain seperti bubur kacang durian. Dulu boleh makan bermangkuk-mangkuk tapi sekarang makan semangkuk saja kepala dah pusing. Sekarang tengah hangat pula durian crepe....lihat pada resipinya takut nak makan sebab tu tak pernah beli pun biarpun orang lain gila-gila membelinya. Tetapi atas permintaan Angah yang teringin nak makan durian crepe ni, kakaknya yang penyayang ni..tak sampai hati nak hampakan keinginannya takut kempunan, maka tercari-carilah resipi di blog-blog masakan. Akhirnya jumpalah resipi ni dalam blog http://resipicitarasawan.blogspot.com   Terima kasih Kak Wan kerana sudi berkongsi resipi dengan rakyat Malaysia. Semoga rezeki Kak Wan bertambah-tambah...amin.

Hmmm...memang sedap teramatnya tambah lagi fillingnya saya letak isi durian segar Musang King, terasa lemaknya durian ni. Emak yang memang suka durian memuji-muji keenakan durian crepe ni.... tapi saya dengan Angah makan sekeping saja terus pusing kepala. Kesimpulan yang saya dapat ialah bagi orang yang ada tekanan darah tinggi berpada-padalah makan durian crepe ni. Bagi saya durian sebiji saya boleh habiskan, tiada masalah tapi apabila ditambah dengan bahan-bahan berlemak seperti santan atau fresh cream, kita akan mudah pening kepala kerana makanan ini menjadi lebih berkolestrol.

Di sini saya salin semula resipi Kak Wan. Kak Wan letak kastard durian sebagai fillingnya tapi saya letak isi durian segar Musang King yang harganya mak ooiii..sekilo RM 22.00! Beli sebiji saja harganya RM39.00.


Durian Crepe
Sumber :  http://resipicitarasawan.blogspot.com

Bahan-bahan:
30 gm tepung Hongkong
30 gm tepung kastard
20 gm tepung jagung
20 gm tepung ubi kayu
20 gm tepung kentang
3 biji telur
1/4 sudu teh garam
300 ml susu cair (suhu bilik)
1 sudu mentega cair
pewarna kuning

Cara membuat:
1.   Satukan semua  bahan adunan dadar, kacau rata dan tapis. 
      Rehatkan selama 20 minit. Adunan yang agak cair 
      menghasilkan dadar yang tipis.
2.   Panaskan kuali non-stick dengan api sederhana. Ambil satu
      senduk kecil adunan dan lenggangkan kuali kiri dan kanan
      hingga mendapat dadar yang tipis. Masak hingga atasnya
      mengering, tidak perlu diterbalikkan.
3.   Angkat dan ulangi membuat dadar hingga habis.
4.   Pipekan sedikit whip cream yang telah diputar kental di tengah
      dadar, letak isi durian kemudian tutup dengan whip cream.
5.   Lipat dadar menjadi empat segi.


Inilah hasil tangan saya... buat sendiri boleh letak banyak isi durian..hmmm..terasa lemak durian Musang King ni...

Selamat mencuba...

0 comments:

tentang blog

Menerima Tempahan untuk Kek Kukus Buahan-buahan

tentang saya

diet pills