Carrot Cupcake

Assalamualaikum.

Selamat menyambut bulan Ramadhan yang mulia. Semoga kita diberi kekuatan dan kesihatan yang baik untuk menjalani ibadah berpuasa selama sebulan ini... InsyaAllah.

Minggu lepas, sebelum berpuasa rakan-rakan membuat pot-luck. Kebetulan teruja nak membuat kek cawan karot, saya mencuba mengubah suai sedikit resipi kek karot yang biasa saya buat, sesuai untuk cupcake.Cara mendeconya saya melihat video yang ditunjukkan dalam blog Sweet Vanilla. Alhamdulillah menjadi juga deco saya dan rakan-rakan memuji cupcake saya sedap. Terima kasih kepada Raihanna tuan punya blog Sweet Vanilla, bakal seorang doktor yang gigih membantu keluarganya. Ketabahan, kegigihan dan semangatnya memang patut dijadikan contoh kepada para pelajar sekarang.





Inilah carrot cupcake saya...mmmmm memang sedap. Suami pun puji sedap....

Di sini saya ingin berkongsi resipinya.

Bahan-bahan:

200 gram lobak merah, diparut
250 gram tepung gandum
100 gram gula perang
100 gram gula castor
200 gram minyak jagung
70 gram walnut, dicincang kasar
1 cawan kismis (raisin golden)
4 biji telur gred A
2 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
¼ sudu teh serbuk kulit kayu manis
¼ sudu teh garam
3 sudu teh jus lemon
1 sudu besar makan susu segar

Topping Cream Cheese
250 gram Cream Cheese
120 gram gula icing (ayak dulu)
120 gram butter unsalted
1 sudu teh jus lemon

Pukul Cream Cheese.Masukkan butter hingga sebati (tidak berketul2)Masukkan pula gula icing dan jus lemon. Pukul hingga sebati dan siap untuk disapu pada kek carrot.

Cara-cara membuat kek:
1. Ayak tepung gandum bersama-sama baking powder dan soda
bikarbonat. Masukkan serbuk kulit kayu manis dan garam.




2. Pukul telur dan gula hingga kembang menggunakan mixer dengan kelajuan tinggi. Masukkan minyak jagung dan pukul lagi hingga sebati.




3. Masukkan tepung yang telah diayak tadi dan kaup balik hingga sebati. Masukkan lobak merah, walnut dan kismis dan kaup balik hingga sebati.




4. Akhir sekali ,masukkan jus lemon dan susu segar.




5. Masukkan adunan ke dalam kertas cawan dan bakar pada suhu 160º C selama 20 minit.




6. Setelah sejuk, hiaslah kek dengan topping cream cheese tadi.





Selamat mencuba...

0 comments:

tentang blog

Menerima Tempahan untuk Kek Kukus Buahan-buahan

tentang saya

diet pills